maanantai 17. marraskuuta 2008

Kanakeitto

Flunssaruokaa. Ehkä vähän slow food, mut joskus sitä voi jaksaa koipiakin keitellä. Lopputulos maistui kuitenkin buenolta, ja bataatti on kiva perunankorvike.

(Huhhuh mikä kuva. Ei tää oikeesti näin pahalta näytä.)


1 kg koipireisiä
1 keskikokoinen bataatti
5 perunaa
1 purjo
3 valkosipulinkynttä
1 pieni pussi pakasteherneitä
1 pkt viherpippurin makuista Koskenlaskija-sulatejuustoa
2 dl ruokakermaa
ketsuppia
suolaa
pippuria
salviaa
(currya)

Keitä koipia kattilassa 30-40 minuuttia kunnes ne ovat kypsiä. Nosta koivet pois liemestä jäähtymään ja siivilöi liemi. Lisää liemeen kuutioidut perunat, ja anna kiehua hetken. Lisää sitten joukkoon kuutioitu bataatti. Pese ja silppua purjo ja murskaa valkosipulit. Kuullota niitä hetki pannulla ja nakkaa keiton joukkoon. Irroita liha koivista, siisti kivoiksi paloiksi ja lisää keittoon. Sekoita keittoon myös herneet, kuutioitu sulatejuusto, kerma ja mausteet. Tarkista maku ja nauti.

Sulatejuustoinen makaroonilaatikko

Voi voi. Ei nyt oikeen luonnistu tämä blogiaktiivisuus. Sitten viime näkemän on mennyt kaikki asiat niin uusiks ettei tässä ihminen osaa leipomaan pysähtyä. Ja jos osaiskin pysähtyä, niin kaikki kipot ja vatkaimet asuu tilapäisesti eri kaupungissa kuin niiden omistaja. Ja pahintahan tässä on se, että asun nyt ainakin hetkellisesti kämpässä missä on kaasu-uuni! Pariin kertaan oon sillä yrittänyt asioita leipoa, milloin sellasta "lisää vain vesi" -kakkua mikä Ei Vaan Voi Epäonnistua, milloin maailman helpoimpia juustosarvia tai kinkkuhyrriä, ja kaikki palaa päältä ja jää raaoiksi sisältä. Vaikka miten on lämpömittarit ostettu että sais mystisen numeroasteikon saloja selville, ja viritetty ylimääräsiä peltejä tasaamaan uunin lämpötilaa. Ei ei ei. Ihminen masentuu tällasesta kun ei leipomaan pysty.
No, jotain ruokaa pystyy kuitenkin tekemään, ja toiveikkaana odottelen josko sitä joskus pääsisi taas asuttamaan sellaista luolaa jossa harrastetaan normaalien ihmisten uuneja. Sitä ennen mennään köyhän budjetilla kiireessä tehdyillä ruuilla, jotka on poltettu päältä, ja jotka valokuvataan esimerkiksi näin huonosti:



400 g jauhelihaa
4,5 dl makaronia
1 sipulia
valkosipulia
250 g sinihome-koskenlaskijaa
2 dl vettä
1 rkl lihafondia (paremman puutteessa tosin menin kanafondilla)
0,5 dl korppujauhoja
1 tomaatti
mausteita, jos tuntuu tarpeelliselta

Keitä makaronit. Paista jauheliha ja sipulit pannussa. Kun jauheliha on ruskistunut, lisää joukkoon vesi, fondi ja koskenlaskija. Kun koskenlaskija on sulanut, sekoita joukkoon makaronit. Mausta jos tuntuu tarpeelliselta. Kaada seos voideltuun uunivuokaan. Ripottele päälle korppujauhoja ja siivuta tomaattia. Paista 200 asteessa n. 30 minuuttia.

En yleensä oo lämmennyt kotona tehdylle makaronilaatikolle, koska se on niin tympeän mauton ruoka että toimii ihan yhtälailla jopa einesversiona. Mutta tällä taktiikalla tehtynä ruokaan tuli jopa vähän makua. Täyttävää, hyvää, halpaa ja helppoa. Mitä muita kriteereitä ruualla muka edes on? No, valokuvauksellisuudessa tämä sotku ei sentään pärjää.

(Suklaakakkureseptiä tai valmistujaisruokia odottavien ei ole vielä syytä masentua. On nekin tulossa vielä, kun vaan kuvia saan käsiini.)

perjantai 29. elokuuta 2008

Elossa vielä

Tuli sitten ilmeisesti vietettyä jonkinlainen motivaatiokesäloma blogista ja osittain myös keittiöstäkin. Iskin pari lojunutta reseptiä linjoille, ja lisääkin tulee kun saan kuvia kiireiseltä hovikuvaajalta. Valmistujaiskekkereiden menua esim olisi tuloillaan.
Saa nähdä miten päivitystahti tästä paranee, kun lääkärikin määräsi parin viikon leivontakieltoon. Hehheh. Viikonloppuna moisia kieltoja on ainakin pakko vähän ylenkatsoa, koska suunnitelmissa on suurta ja mahtavaa suklaakakkua kämppiskokoonpanon uudistuksen johdosta. Stay tuned, jos sielä vielä joku on jaksanut seurailla.

Makkaraperunat


Jotenkin sitä vaan luulis, että muutaman päivän festaritelttailun jälkeen ei paljoa makkispekkis enää maistuis, mut ehei, päinvastoin. En selvästikään saanut riittävästi suolaa, rasvaa ja verisuonitauteja reissussa, kun piti pari seuraavaakin päivää syödä pelkkää festariruokaa. Ja tällä taktiikalla ruuasta tulee melkolailla autenttista sydämenpysäyttäjää.

1 paketti HK:n sinistä
passeli määrä jauhoista perunaa
oliiviöljyä
grillimaustetta

Pese perunat, mutta älä kuori. Lohko ne passelisti suun kokoisiksi palasiksi. Iske potut kulhoon ja lorauta päälle reilulla kädellä oliiviöljyä. Ripottele päälle kunnolla grillimaustetta, ja sekoittele niin että jokainen potunpalanen saa ansaitsemansa määrän molempia ainesosia tasaisesti kaikkialle. Paloittele sitten makkara. Jos villiksi heittäydyt, voit sekoitella niitäkin öljyssä ja mausteissa. Lämmitä uuni 250 asteeseen, levittele makkikset ja pekkikset leivinpaperoidulle pellille ja anna kypsyä kunnes ruoka on mustunut mieleisesti väriseksi.

Korvapuustit

Valmistujaispäivänä saatiin Jukan tädiltä (kiitos vaan kovin) tämmönen monitoimivimputin, joka piti sisäänajaa. Pullien luulis olevan semmonen simppeli treenikohde. Vähän taisin innostua vaivailemaan taikinaa liikaa, kun koneella se vaan tapahtu niin nopeesti.

Pikkusen ne on epämuodostuneita veijareita, ei oo pullat oikeen tän jauhopeukalon bravuuri.



5 dl maitoa
1 muna
2 dl sokeria
1 rkl kardemummaa
1 tl suolaa
2 ps kuivahiivaa (11g)
13-15 dl vehnäjauhoja
150-200 g leivontamargariinia

täyte:
100 g leivontamargariinia
1 dl sokera

voiteluun:
munaa

pinnalle:
raesokeria

Sekoita +42-asteiseen maitoon muna, sokeri, kardemumma ja suola. Vispilöi taikinanesteeseen osa jauhoista, joihin kuivahiiva on sekoitettu. Lisää jauhoja vähitellen ja taikinanteon loppuvaiheessa huoneenlämpöinen margariini. Vaivaa taikina tasaiseksi ja kimmoisaksi. Anna kohota liinan alla lämpimässä paikassa 40 minuuttia.
Vaivaa kohonneesta taikinasta ilmakuplat pois. Jaa taikina kahteen osaan. Kauli palat jauhotetulla pöydällä suorakaiteen muotoisiksi levyiksi (30 cm X 60 cm). Levitä päälle puolet margariinista ja sokerista. Ripottele pinnalle kanelia. Kääri rullalle niin että saumakohta jää pöytää vasten.
Leikkaa rullasta terävällä veitsellä vinottain paloja, joiden leveä pää on 4-5 cm ja kapea n. 2 cm. Nosta palat pystyyn kapea pää ylöspäin, ja paina molemmilla peukaloilla pullan päältä taikina pohjaan asti.
Nosta pullat leivinpaperin päälle uunipellille. Anna kohota liinan alla lämpimässä n. puoli tuntia. Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen.
Voitele pullat munalla ja koristele raesokerilla. Paista uunin keskitasolla 10-15 minuuttia.

Pinaattinen pekoni-makaronilaatikko

Huh huh mikä huonojen valokuvien sesonki.. Koittakaa kestää.


500 g makaronia
1 sipuli
140 g pekonikuutioita
150 g pakastepinaattia
1 ps suurustettu kanakeitto -aineksia
2 dl ruokakermaa
1 dl rasvatonta maitoa
1 dl juustoraastetta

Kuumenna uuni 200 asteeseen. Keitä makaronit ja valuta ne. Hienonna sipuli, ja ruskista se pekonin kanssa kuumalla pannulla. Sulata ja valuta pinaatti ja lisää makaronin joukkoon. Lisää pekoni ja sipuli, ja sekoita. Kaada uunivuokaan. Sekoita kanakeittoaineet, ruokakerma ja maito keskenään, ja kaada vuokaan. Raasta pinnalle juustoa. Kypsennä puoli tuntia.

Kukkakaali-parsakaalihöystö



Ennakkoluuloista huolimatta ihan mahtihöystö. Ihminen tosin söis varmaan vaikka tiiliskiviä jos ne ois kypsennetty kolmen juuston kermassa.

noin 250 g kukkakaalia
noin 250 g parsakaalia
1 tlk kolmen juuston ruokakermaa
mustapitturia

Paloittele kaalit pieniksi kukinnoiksi ja kuutioi kannat. Voitele uunivuoka ja iske aineet sinne. Lisää vähän mustapippuria ja kaada kerma päälle. Kuumenna uuni 200 asteeseen, ja kypsennä vuokaa noin 40 minuuttia.